Skip Navigation Links

            گنجینه

احمد پژمان




در سال 1314 در لار فارس به دنیا آمد. در کودکی به میناب رفت و در آنجا با موسیقی محلی جنوب آشنا شد. در سال¬های نوجوانی با خانوادۀ خود در تهران ساکن شد و به آموزش ویلن پرداخت. نواختن ویولن را نزد حشمت سنجری و تئوری موسیقی را نزد ابراهیم منصوری و حسین ناصحی آموخت. سپس در تلویزیون وارد ارکستر صبا به رهبری حسین دهلوی شد و پس از آن به عنوان نوازندۀ ویلن به ارکستر سمفونیک تهران پیوست. با افتتاح تالار رودکی (وحدت) نخستین فعالیت آهنگسازی¬اش را با تصنیف یک اپرا آغاز کرد و در کنار آن به تدریس موسیقی در دانشگاه تهران نیز پرداخت. سپس راهی آمریکا شد و تحصیلاتش را در رشتۀ موسیقی الکترونیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. سرانجام پس از سال¬ها به ایران بازگشت و به فعالیتش در زمینۀ موسیقی فیلم ادامه داد. کارش را در سینما با فیلم شازده احتجاب (1353) آغاز کرد.
جوایز: سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم بوی کافور عطر یاس از هجدهمین جشنوارۀ فیلم فجر (1378).
از فیلم¬های بلند _ 1353: شازده احتجاب (ب. فرمان¬آرا)؛ 1358: ساخت ایران (ا. نادری)، سایه-های بلند باد (فرمان¬آرا)؛ 1368: تهدید (س. نورسته)؛ 1372: هنرپیشه (م. مخملباف)؛ 1373: زینت (ا. مختاری)؛ 1374: کیمیا (ا.ر. درویش)، روسری آبی (ر. بنی¬اعتماد)؛ 1377: عشق گمشده (س. اسدی)؛ 1379: بوی کافور، عطر یاس (فرمان¬آرا).
مجموعه¬های تلویزیونی _ 1354: دلیران تنگستان (ه. شهنواز) با علی رهبری)؛ 1355: سمک عیار (م.ر. اصلانی و ب. طاهری)؛ 1356: چهارراه¬های تمدن (راوی و مجری: دیوید فراست) (مستند).
از فیلم¬های کوتاه¬_ 1350: جشن سده (م. عسگری نسب) (مستند)، 1367: وهم (م. عقیلی) (ویدئو): 1371: گزیده تصویر در دوران قاجار (مخملباف) (همراه با موسیقی انتخابی) (مستند).
دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
   
   
       
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio