Skip Navigation Links

            جشن سینمای ایران

تاريخچه جشن سينمای ايران




لزوم برگزاری جشن خانه سینما، براساس تصمیم هیئت مدیره خانه ، همزمان با بر پایی دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شکل گرفت.

وظیفه هیئت داوران اولین دوره این جشن، گزینش یک فیلم به عنوان بهترین فیلم به مفهوم مطلق و یک هنرمند به عنوان هنرمند شاخص و برتر از میان تولیدات سینمایی سال 1372 بود.

بر این اساس روز شنبه سی ام اردیبهشت ماه 1373، نخستین گردهمایی هنرمندان و دست اندرکاران سینما در محل «خانه سینما » برگزار شد. در این مراسم که با سخنرانی سخنگوی خانه سینما آغاز شد، پس از قرائت بیانیه هیئت داوران، لوح تقدیر و تندیس خانه سینما، توسط دبیر هیئت داوران ویژه سینما ،  به منتخبین اهداء شد.

ضرورت برگزاری یک جشنواره حرفه ای که کار گزینش بهترین ها توسط اهالی سینما در آن انجام شود ، از سال 1375 احساس شد و از اواخر همین سال هیئت مدیره خانه سینما تصمیم گرفت با تدوین آئین نامه ی خاص، جشن خانه سینما را به نوعی جشنواره تبدیل کند تا طی آن هیئت داوران اصناف سینمایی از بین اعضای خود ، گزینش بهترین ها را در رشته های کارگردانی، بازیگری زن و مرد، فیلمبرداری، تهیه فیلم، موسیقی متن، تدوین ، صدا ، فیلمنامه، جلوه های ویژه ، چهره پردازی و طراحی صحنه انجام دهند.

به این ترتیب مقرر شد، عنوان « جشن سینمای یران» از این تاریخ به بعد به جای مراسم اهداء تندیس خانه سینما جایگزین و به کار گرفته شود.


در 19 تیر ماه 1376، تعداد کثیری از هنرمندان عضو صنوف 28 گانه خانه سینما در محل تالار وحدت گرد هم آمدند و برگزاری سومین مراسم اهداء تندیس ویا در واقع اولین دوره جشن سینمای یران را با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت امور سینمایی ، جمعی از مسئولان فرهنگی و تعدادی از فرهیختگان و نخبگان هنری و سینمایی به نظاره نشستند.

مراسم جشن با اهدی 15 تندیس و دیپلم افتخار به دست اندرکاران سینما و اهداء تندیس طلایی به جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت خاتمه یافت.

از همین سال و براساس تصویب هیئت مدیره مقرر شده ، موعد برگزاری جشن سینما تثبیت شود. لذا 21 شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما برای برگزاری جشن سینمای ایران تعیین گردید و به شورای فرهنگ و عمومی پیشنهاد شد.

از آن زمان به بعد جشن سینمای ایران در 21 شهریور ماه هر سال برگزار و به برگزیدگان لوح تقدیر و تندیس خانه سینما اهداء شد.

تفاوت اساسی جشن سینمای یران با سایر جشنواره ها در گزینش و نحوه انتخاب برگزیدگان است.

بهترین های رشته های مختلف سینمایی توسط خود اهالی سینما انتخاب می شوند و از دست نخبگان، فرهیختگان و چهره های برجسته هنری و پیشکسوتان خود، تندیس سینما را می گیرند . این شیوه قضاوت کارشناسانه و تخصصی توسط اهالی هنر باعث شده تا این جشن از اقبال عمومی مناسبی برخوردار شده و فیلم های ویدئویی تهیه شده از مراسم جشن در کمترین فرصت ممکن به فروش برسد.


شیان ذکر است که در دوره های قبلی جشن سینمای ایران بیش از 10 شرکت و مؤسسه دولتی و خصوصی با اعلام تمایل نسبت به مشارکت در تأمین هزینه های برگزاری جشن موفق به حضور تبلیغاتی مؤثری در جشن سینمای یران شدند.

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio