Skip Navigation Links

            جشن کتاب

دومین جشن کتاب سال سینمای ایران 10 اردیبهشت ماه 1388



دومین دوره جشن کتاب سال سینمایی با حضور مولفان، ناشران و سینماگران روز پنج شنبه در محل سالن اجتماعات خانه سینما راس ساعت 15 /18 برگزار شد.

کامران ملکی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت گفت: خانه سینما در راستای ماموریت خویش به منظور ارج نهادن به کوشش های قلمرو فرهنگ مکتوب سینمای ایران و نیز جریان سازی برای تولید و نشر ادبیات مکتوب سینما و قدرشناسی از پدید آورندگان این عرصه، اقدام به طراحی و اجرای جشن کتاب سال سینمای ایران می نماید.

در این آیین نخست محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما گزارشی از روند شکل گیری این رویداد، (جشن کتاب سال سینمایی) ارائه داد.

وی با تقدیر از سید رضا میرکریمی که بنیان گذار این حرکت فرهنگی در دوران مدیریتش در خانه سینما بوده است  افزود جای بسی خوشبختی است که در این دوره یک ساله 35 عنوان کتاب از ناشران مترجمان و مولفان در این جشن شرکت کرده اند

وی افزود: "حسن فعالیت صنفی همین برنامه های  فرهنگی و حرفه ای است و گرنه مناقشات و مجادلات گروهی و صنفی پایان ناپذیر است  بویژه اگر ما در این گونه فعالیتها به جای منافع عمومی حرفه ای صرفا به منافع شخصی مان بیشتر توجه کنیم  امید است با گسترش دانش و تجربه های بیشتر در فعالیت جمعی، روحیه ی همگرایی و انجام کار گروهی برای منافع بلند مدت در بین ما سینماگران گسترش یابد و نهادینه شود".

پس از آن کلیپ نکوداشت زاون قوکاسیان به نمایش درآمد که درآن کیانوش عیاری ، خسرو سینایی، جمشید ارجمند، مینو فرشچی در خصوص شخصیت و آثار زوان قوکاسیان صحبت کردند. آنگاه  بهمن فرمان آرا طی سخنانی از زاون قوکاسیان به عنوان یک دوست مهربان یاد کرد که  نه برای خویش بلکه برای همه سینماگران مهربانانه نقد نوشته است ،وی ادامه داد زاون باعث گسترش سینما در اصفهان شد و می توان گفت زاون به مانند منشایی برای سینمای  اصفهان بوده است او در شهر اصفهان موفق ترین جشنواره فیلم کوتاه را برپا کرد و پس از سه دوره به دلیل تنگ نظری ها او را متوقف کرده اند .

در ادامه، فاطمه معتمدآریا و بهمن فرمان آرا لوح تقدیر نکوداشت زاون قوکاسیان را اهدا کردند.

در این لوح تقدیر آمده است:

"جناب آقای زاون قوکاسیان

دومین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران، افتخار دارد، ستایشگر سالها پشتکار نویسنده فرهیخته ای در عرصه سینما باشد که با صداقتی تام، تعالی سینمای ایران را یاریگر بوده است . از خداوند متعال تندرستی و تداوم فعالیت اینچنین شما را خواهانم

                                                                    محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما "

 

پس از آن  زاون قوکاسیان به پشت میکروفون رفت و از همه آنانی که به گفته ی خودش بر شانه های آنها ( آربی آوانسیان ، مسعود کیمیایی، بهرام بیضائی ، محمدرضا اصلانی ، بهمن فرمان آرا پرویز داویی، شمیم بهار، جمشید ارجمند) ایستاده بود تشکر کرد.  وی در پایان وی افزود از اینکه برخی از منتقدان به سرمایه های محدود سینمای کشورمان تندی ونامهربانی می کنند به شدت آزرده است.

در ادامه جلسه بعد از پخش کلیپ معرفی هیات داوران، نماینده هیات داوران فرهاد توحیدی بیانیه هیات داوران را به  شرح زیر قرائت کرد:

"جای خشنودی است که دومین دوره کتاب سال سینمای ایران با رونقی بیش از دوره گذشته برگزار شده است

خوشبختانه در بخش ترجمه، مترجمان و ناشران، آثار قابل توجهی را به علاقمندان سینما عرضه کرده اند که بی تردید باب مباحث نویی را در مطالعات سینمایی خواهد گشود.

با این همه هیات داوران ناچار از بیان این واقعیت است که در بخش تالیف همچون سال گذشته قفسه ی عرضه کتابهای سینمایی با کمبود تالیف های جدی روبروست. امر تالیف به ویژه در شرایطی که سینمای ملی نیازمند به عمق رفتن مطالعات سینمایی و تئوریزه کردن و سازمان دادن صنعت سینماست اهمیتی دو چندان می یابد تولید فکر و فلسفه بستر آفرینش تولید تصویر است. هیات داوران آرزومند است که دوره های آینده جشن کتاب سال سینمای ایران با تالیف های جدی و ممتاز پر بارتر از دو دوره ی گذشته برگزار شود".

در ادامه این مراسم از واروژ کریم مسیحی و فرهاد توحیدی  دعوت شد تا برای اعطاء لوح تقدیر به    امید نیک فرجام برای ترجمه کتاب مقدمه ای بر روایت در ادبیات و سینما نوشته  یاکوب لوته به روی سن بیایند امید نیک فرجام به دلیل سفر خارج از کشور در مراسم حضور نداشت که دبیرخانه جشن کتاب سال سینمای ایران  لوح تقدیر را به نمایندگی، دریافت کرد. دومین لوح تقدیر به  انتشارات ساقی برای اهتمام به تولید و نشر فرهنگ مکتوب سینمایی، اهداشد.

پس از آن  کلیپ نامزدهای بخش گردآوری به نمایش درآمد و  احمد طالبی نژاد(منتقد) و مرتضی رزاق کریی(تهیه کننده)تندیس بهترین گردآوری اثر سینمای را به احمد ضابطی جهرمی برای  کتاب برگزیده سی سال سینما : گزیده مقالات سینمایی اهدا کردند.

ضابطی جهرمی در این آیین گفت: 20 سال پیش  کسی فکر نمی کرد زمانی برسد که کتاب های سینمایی به تعداد ی برسد که با هم رقابت کنند واز آن مهم تر جشنی برای آنها برگزار شود و به برگزیدگان جایزه بدهند وی در پایان از هیات داوران و برگزارکنندگان این جشن سپاسگزاری کرد.

در بخش بعدی این آیین، کلیپ نامزدهای بخش ترجمه پخش شد. آنگاه  شهاب الدین عادل (مدرس دانشگاه) و جمشید ارجمند(نویسنده و محقق) تندیس بهترین ترجمه کتاب  سال سینمایی را برای ترجمه کتاب سفر نویسنده / نوشته کریستوفر ووگلر به محمد گذرآبادی اهدا کردند.

جایزه بهترین تالیف پس از پخش کلیپ نامزدهای آن  توسط مینو فرشچی(فیلمنامه نویس)  و محمد مهدی عسگر پور(مدیر عامل خانه سینما)  به رخساره قائم مقامی برای کتاب انیمیشن مستند، شیوه ی بیانی تازه  اهدا شد.

در پایان این مراسم برگزیدگان دومین جشن کتاب سال سینمای ایران به همراه هیات داوران عکس یادگاری گرفتند.

در این مراسم بروشوری حاوی گزارش جشن نخست و هیات داوران و جوایز دومین دوره به همراه معرفی نکوداشت زاون قوکاسیان و همچنین فراخوان سومین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران بین حاضران توزیع شد این مراسم در ساعت 20 پایان یافت.

 

 

                    

        

دیـــده بــان
HyperLink
HyperLink
HyperLink
HyperLink
      با وارد كردن ایمیل خود در فرم زیر اخبار جدید بطور خودكار برایتان ارسال می شود:    
       
 
 
   
     
صـفـحـه اول     دربــــــاره       تــــمــــاس       English  
 
تمامی حقوق این وبسایت متعلق به خانه سینمای ایران است
All Rights Reserved, Khanehcinema.ir 2008-2010
Developed by Rayan goustar - Designed by Hamidreza Studio